Weg van de werkvloer

Minimaal één keer per jaar lees ik het boek 'De ondernemersmythe' van Michael Gerber. Een wake-upcall over waar je als ondernemer de focus moet leggen. En dat is dus níet op het werken ín de zaak, hoe verleidelijk ook. Doordat de dag al gauw gevuld is met het blussen van operationele brandjes, blijft er weinig tot geen tijd over voor andere dingen. Daar komt nog eens bij dat het personeelsverloop in de horeca bijzonder groot is en het aanbod van (goede) werknemers schaars blijft. Het aannemen, inwerken en trainen van personeel is tijdrovend en een terugkerende cyclus. Tja, waar haal je dan überhaupt de tijd vandaan om aan iets anders te werken?

Door: Nicolas Fissendjidis

Stap uit het hamsterrad, adviseert de auteur van het boek, en richt je bedrijf zo in dat het zonder jou kan. Dat klinkt vast heel onrealistisch nu, maar het idee erachter is interessant. Gerber geeft aan dat je moet proberen om van jouw zaak een franchise-prototype te maken. In plaats van op de vloer mee te draaien zou je systemen moeten ontwikkelen en documenteren die een consistente output leveren. Voorbeelden? Het check-inproces van de gast, het schoonmaken van de kamer of het afsluiten van de zaak in de avond. Het zijn dagelijks terugkerende activiteiten en als ondernemer wil je dat de output consistent is. Het doel dat Gerber voor ogen heeft is dat zelfs personeel dat niet van zichzelf al vele skills heeft, die activiteiten succesvol kan uitvoeren, door stap voor stap te werk te gaan.

Klinkt wel heel simpel en bijna te mooi om waar te zijn? Onder andere technologische ontwikkelingen kunnen het realiteit maken. In een documentaire van de BBC over bijzondere hotels zag ik housekeeping-medewerkers een checklist aflopen op een smartphone. Alle stappen werden toegelicht, zelfs met foto's en video's. Hoe moet het bed worden opgemaakt? Waar moeten de theekopjes staan? Het personeel vinkt alle stappen af en maakt foto's van de opgeruimde kamer, die rechtstreeks naar de supervisor worden verstuurd ter goedkeuring. Zodra die de kamer in de app afvinkt, krijgt frontdesk automatisch een berichtje en wordt de kamer vrijgegeven voor check-in.

Met zulke handige, technologische apps wordt de consistentie verhoogd, foutenmarge verkleind en tijd bespaard op het inwerken en trainen van personeel. Mooie bijkomstigheid: bij het aannemen van mensen kun je nog meer op persoonlijkheid selecteren dan op die al bestaande skills en ervaring.

Of je het nu bij een kleine koffiebar wilt houden of de ambitie hebt om de nieuwe Ray Kroc te worden (die Amerikaanse ondernemer die McDonald’s tot een wereldwijd fastfoodimperium deed uitgroeien): jouw zaak klaarstomen tot franchise-prototype loont!

Reactie toevoegen